Boeing’in Starliner’ı teknik zorluklara rağmen başarılı bir UUİ kenetlenmesi gerçekleştirdi
Boeing’in CST-100 Starliner uzay aracı geçtiğimiz Perşembe günü Uluslararası Uzay İstasyonu (UUİ) ile başarılı bir şekilde kenetlendi ve çok önemli bir güvenlik gösterisi görevinde iki astronot taşıdı.
Pazar günü erken saatlerde Dünya’ya dönebilecek ya da 45 güne kadar yörüngede kalabilecek olan deneyimli astronotlar Butch Wilmore ve Suni Williams, rutin uzay görevlerine doğru bir adım anlamına gelen ilk mürettebatlı testin bir parçasıydı. Ancak, Starliner’ın ISS’ye yaptığı 24 saatlik yolculuk sırasında helyum sızıntıları ve itici arızalarıyla karşılaşması nedeniyle yolculuk sorunsuz geçmedi.
Boeing’in devlet ve özel uzay uçuşları için SpaceX’in Crew Dragon’u ile rekabet etme çabalarının bir parçası olan sakız damlası şeklindeki kapsül, dört helyum sızıntısı yaşadı ve yerleşik beş iticinin arızalanması ISS ile kenetlenmede gecikmeye neden oldu. Bu sorunlar Wilmore tarafından manuel kontrol testleri yapılmasını ve otonom kenetlenme yeteneklerinin gösterilmesini gerektirdi. Bu zorluklara rağmen NASA yetkilileri astronotların tehlike altında olmadığını belirttiler.
NASA’nın ticari mürettebat şefi Steve Stich, Starliner’ın kenetlenmesindeki zorlukları kabul etmekle birlikte, başarılı manuel direksiyon testinin ve görevin güvenliğinin de altını çizdi. Uzay aracının bundan sonraki adımları arasında kenetlenme, ek manevra ve Dünya’ya güvenli bir şekilde geri dönüş yer alıyor.
Boeing, Starliner’ın geliştirilmesinde geçen ay tespit edilen bir helyum sızıntısı ve 2022’deki mürettebatsız teste benzer şekilde tekrar eden tahrik sistemi sorunları da dahil olmak üzere çeşitli zorluklarla karşılaştı. Şirket, NASA ile işbirliği içinde tespit edilen bir kusur olan tahrik sistemi valflerini yeniden tasarlamayı planlıyor. Ayrıca Boeing, NASA tarafından finanse edilen 5,5 milyon dolarlık bir çalışmayla Starliner’ın bataryalarını yeniden tasarlamayı düşünüyor.
Bu teknik sorunlar Boeing’e şimdiden yaklaşık 1,5 milyar dolara mal oldu. Boeing ile itki sistemi tedarikçisi Aerojet Rocketdyne arasında geçmişte yaşanan anlaşmazlıkların da gösterdiği gibi, daha fazla yeniden tasarım tedarik zincirini de ilgilendirirse zaman çizelgesini uzatabilir.
Buna karşılık SpaceX, dikey entegrasyonu sayesinde benzer sorunları daha hızlı bir şekilde ele alabilmiştir. SpaceX, 2019’daki bir test sırasında meydana gelen patlamanın ardından yaklaşık bir yıl içinde Crew Dragon’un iptal tahrik sistemini yeniden tasarladı ve 2021’de iki ay içinde uzay aracının tuvaletini güncelledi.
Son Starliner görevinin verileri ve uçuş sorunları, uzay aracının düzenli uçuşlar için onaylanıp onaylanamayacağını belirlemek üzere önümüzdeki aylarda NASA ve Boeing tarafından kapsamlı bir incelemeye tabi tutulacak.
InvestingPro İçgörüleri
Boeing’in yakın zamanda Uluslararası Uzay İstasyonu’na gerçekleştirdiği CST-100 Starliner görevi, teknik zorluklarına rağmen, şirketin havacılık ve uzay çalışmalarında önemli bir kilometre taşını temsil ediyor. Bununla birlikte, yatırımcıların şirketin beklentilerini değerlendirirken Boeing’in daha geniş finansal ve piyasa performansını göz önünde bulundurmaları önemlidir.
InvestingPro Verileri, Boeing’in şu anda 117,23 milyar dolarlık bir piyasa değerine sahip olduğunu ve Havacılık ve Savunma endüstrisinde önemli bir oyuncu olduğunu yansıttığını gösteriyor. Şirketin 2024 yılının ilk çeyreği itibariyle son on iki aydaki geliri 76,44 milyar dolar olup, büyüme oranı %8,37’dir. Bu gelir artışına rağmen, Boeing’in brüt kâr marjı %11,48 ile nispeten düşüktür ve bu da şirketin zayıf brüt kâr marjlarını vurgulayan InvestingPro İpuçlarından biriyle uyumludur.
Dahası, Boeing hisselerinin fiyat hareketleri, 6 aylık fiyat toplam getirisinin -%22,26 ve yılbaşından bugüne getirisinin -%27,02 olmasının da gösterdiği gibi, oldukça dalgalı bir seyir izledi. Yatırımcılar, analistlerin önümüzdeki dönem için kazançlarını aşağı yönlü revize ettiklerini ve şirketin bu yıl kârlı olacağını öngörmediklerini unutmamalıdır. Bu duygu, -53,72’lik negatif F/K oranına ve -92,86’lık 1Ç 2024 itibariyle son on iki ay için daha da belirgin bir düzeltilmiş F/K oranına yansıyor ve Boeing’in kârlılığa ulaşmada karşılaştığı zorlukların altını çiziyor.
Boeing’in finansallarını ve gelecekteki görünümünü daha derinlemesine incelemek isteyen yatırımcılar için ek InvestingPro İpuçları mevcuttur. Bu ipuçları, Boeing’in ticari değerleme katları ve temettü politikası gibi konularda değerli bilgiler sağlayabilir. Özellikle, Boeing yüksek FVÖK ve FAVÖK değerleme katlarında işlem görmesiyle ve hissedarlarına temettü ödememesiyle dikkat çekiyor.
Bu bilgilere ve daha fazlasına erişmek için yatırımcılar https://www.investing.com/pro/BA adresini ziyaret edebilir ve INVTROZEL1A kupon kodunu kullanarak yıllık veya iki yıllık Pro ve Pro+ aboneliklerinde ek %10 indirim kazanabilirler. InvestingPro’da listelenen daha fazla ipucu ile yatırımcılar Boeing’in finansal sağlığı ve pazardaki konumu hakkında kapsamlı bir anlayış kazanabilirler.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.