İstanbul’un alışveriş caddelerinde mağazalara olan talep ve ziyaretçi sayısı artmaya devam ediyor
Cushman & Wakefield I TR International’ın Bağdat Caddesi, İstiklal Caddesi ve Nişantaşı bölgesini incelediği “İstanbul Alışveriş Caddeleri” raporu, Kovid-19 salgını sonrası artan perakende talebi ve ziyaretçi sayılarına dikkat çekti.
Cushman & Wakefield I TR International’ın açıklamasına göre uluslararası gayrimenkul danışmanlık şirketi, Avrupa Yakası’nda İstiklal Caddesi ve Rumeli, Teşvikiye, Vali Konağı ile Abdi İpekçi ve Bağdat’ın da yer aldığı Nişantaşı Bölgesi olmak üzere İstanbul’un 3 ana caddesini kapsıyor. Anadolu Yakası Caddesi. dokuzuncu “İstanbul Alışveriş Caddeleri Raporu”nu yayınladı.
2022 yılında bu üç bölgede mağaza ve metrekare sayıları değişmese de yüksek doluluk oranları kaydedildi. Rapora göre 2022 yılında bu 3 bölgede toplam arz, mağaza sayısı ve metrekare bazında önemli bir değişiklik olmazken, ziyaretçi sayısındaki artış dikkat çekti.
Raporda öne çıkan bir diğer unsur da yüksek doluluk oranları oldu. Boş mağaza sayısı hızla azalırken, yüksek doluluk oranları nedeniyle uygun mağaza bulmakta zorlanan markalar nedeniyle kiralama süreçleri de nispeten düşüktü.
2021’de 3 ana caddede 144 olan kiralama işlem sayısı 2022’de 51 ile sınırlı kaldı. Bağdat Caddesi ve Nişantaşı Bölgesi’nde 22, İstiklal Caddesi’nde 7 kiralama gerçekleşti. 2022’de bir önceki yıl boş olan mağazaların yüzde 43’ü, kentsel dönüşümdeki mağazaların ise yüzde 15’i kiralandı.
2022 yılının ilk yarısı, özellikle yılın ikinci yarısı, son anlarını yaşayan salgın sonrası oldukça hareketli geçti. Perakende sektöründe yaşanan salgın sürecinin olumsuz etkileri ve ziyaretçi profilindeki değişim nedeniyle 2020 ve 2021 yıllarında popülaritesini kaybeden alışveriş caddeleri, ziyaretçi sayıları açısından eski günlerine dönüşün sinyallerini verdi.
Geçen yıla göre Bağdat Caddesi ve Nişantaşı Bölgesi’nde hafta içi ve hafta sonu ziyaretçi sayısında artış olurken, İstiklal Caddesi’nde sadece hafta içi günlerde artış, hafta sonu ziyaretçi sayısında ise azalma olduğu kaydedildi. .
2021 yılında yaklaşık 350 bin kişi olan günlük hafta içi ziyaretçi sayısı 2022 yılının tamamına bakıldığında 450 bin seviyesini geçmiş durumda. 3 bölgede hafta içi günübirlik ziyaretçi sayısında artış kaydedilirken, İstiklal Caddesi 209 bin kişiden 262 bin kişiye, Bağdat Caddesi 71 bin kişiden 107 bin kişiye, Nişantaşı Bölgesi 66 bin kişiden 82 kişiye yükseldi. bin kişi.
Hafta sonu günübirlik ziyaretçi sayıları ise 2022 yılında bir önceki yılın seviyelerinin altında kaldı. 3 alışveriş bölgesindeki hafta sonu ziyaretçi sayısının azalmasında İstiklal Caddesi’ndeki güçlü düşüş etkili oldu.
Raporda, caddelerde çevre düzenlemesi ve kentsel dönüşüm çalışmalarının yol açtığı yapılaşmalar nedeniyle yaya hareketliliğinin dönemsel olarak etkilendiğine değinildi.
Aylık yaya trafiği trendi ilk kez rapora dahil edildi
Mobil uygulamalardan elde edilen konum verilerini makine toplama ve bilgi entegrasyon teknikleriyle işleyen teknoloji şirketi ARCANOR tarafından sağlanan 2022 yılına ait dijital ayak izi verileri ile bu yıl ilk kez “Aylık Yaya Trafiği Trendi” verileri rapora dahil edildi. ve kullanıcılarına sunar.
Yaya Trafiği Aylık Trend çıktıları, salgının etkilerinin tamamen ortadan kalktığı 2022’nin ikinci yarısında artışları teyit ediyor.
İstanbul’un en popüler alışveriş caddelerinden biri olan İstiklal Caddesi, 2022’de salgın sonrası dönemin konjonktüründen etkilenen caddeler arasında yer aldı. Enflasyon ve kur baskısı nedeniyle artan kira seviyeleri, kiracıların tahliyesine neden olurken, bu da etkili oldu. Caddenin tarihi üzerine, marka yapısındaki değişim cadde boyunca yerlerine açılan yeni mağazalarla devam ediyor.
Mağaza sayısı bakımından toplam arzın son yıllarda sabit kaldığı İstiklal Caddesi’ndeki yenileme çalışmaları sonucunda 2019 yılında 75 bin metrekare olan mağaza alanı büyüklüğü 83 bin metrekareye ulaştı. .
İstiklal Caddesi’nde en dikkat çeken detay boş mağaza sayısındaki azalma oldu. 2020’de 23’e ulaşan boş mağaza sayısı 2022’de 3’e geriledi. Ancak İstiklal Caddesi’nde kiralama işlemlerinin hacmi metrekare ve adet olarak azaldı.
İstiklal Caddesi’nde son yılların en yüksek doluluk oranı nedeniyle markaların mağaza bulmakta güçlük çekmesi kiralama işlemlerinin düşük seyrinde etkili oldu.
Ortalama kiralanan alan büyüklüğü önceki yıllara göre artarak 366 metrekare olarak kayıtlara geçti. House of Superstep’in yeni mağazası ile kiralanan alan ortalama büyüklüğü bir önceki yıla göre iki kattan fazla arttı.
Bağdat Caddesi’nde mağazalar dolmaya devam ediyor
Son yıllarda diğer caddelere göre popülaritesini artıran İstanbul’un en uzun alışveriş caddesi olan Bağdat Caddesi, son beş yıldır düzenli olarak azalan boş mağaza sayısı ile caddeler arasında öne çıkıyor.
2019’da 50 olan boş mağaza sayısı 2022’de 16’ya, toplam arz sabit kalsa da boşluk oranı yüzde 11’e geriledi. Bağdat Caddesi’nin popülaritesinin artmasında sokağa giren dünya markaları ve deneyim mağazaları temel oluştururken, tamamlanan kentsel dönüşüm çalışmaları da perakendecilere olan talebi artırıyor.
Artan popülaritesine ve mağazaların doluluk oranına rağmen 2022 yılında Bağdat Caddesi’ndeki kiralama süreci adet ve metrekare bazında bir önceki yıla göre düşüş yaşadı.
2022’de kiralama işlemlerinin büyük bölümünü yeni kiralama sözleşmeleri oluştururken, Bağdat Caddesi’nde geçen yıl yüzde 13 seviyesinde kaydedilen mağaza taşımaları, 2022’de yüzde 8 ile sınırlı kaldı. 2022 yılında bir önceki yıla göre azalan ulusal marka sayısı arttı.
Nişantaşı Bölgesi’nde hafta içi ziyaretçi sayısında yüzde 25 artış
Avrupa Yakası ve İstanbul’un en değerli lüks perakende merkezi olarak üst segmentte birçok uluslararası ve ulusal markaya ev sahipliği yapan Nişantaşı Bölgesi’nde 2022 yılında çevre düzenlemeleri dikkat çekti. Bölgede yayalar için daha erişilebilir kaldırımlar oluşturularak yaya trafik sıkışıklığının önüne geçilmesi amaçlanmaktadır.
Yapılan çalışmaların da desteğiyle 2022 yılında hem hafta içi hem de hafta sonu bir önceki yıla göre artış kaydedildi. 2021 yılında 66 bin olan hafta içi günlük ortalama ziyaretçi sayısı yaklaşık yüzde 25 artarak 82 bin kişi oldu. Hafta sonu ziyaretçi sayısı ise günlük 87 bin kişiden 96 bin kişiye yükseldi.
2022 yılında Nişantaşı Bölgesi’ndeki kiralama işlemlerinin sayısı bir önceki yıla göre azalırken, metrekare bazında salgın öncesi döneme göre daha da fazla arttı.
Bir önceki yıl 56 olan leasing işlem adedinin 2022’de 22 olarak gerçekleştiği Nişantaşı Bölgesi’nde leasing işlem hacmi 11 bin metrekare oldu. 2021-2022 yılları arasında Teşvikiye 9, Abdi İpekçi 8, Rumeli Caddesi 4 ve Vali Konağı 1 olmak üzere toplam 22 kiralama işlemi gerçekleşti.
Adet ve metrekare bazında mağaza arzında önemli bir değişikliğin yaşanmadığı Nişantaşı Bölgesi’nde boş mağaza sayısı ve metrekare sayıları aynı kaldı.
“İstanbul’un alışveriş caddelerinde perakendeci talebi dikkat çekiyor”
Açıklamada görüşlerine yer verilen Cushman & Wakefield I TR Uluslararası Yönetim Konseyi Lideri Tuğra Gönden, İstanbul’un en beğenilen üç alışveriş caddesinin yükünü oluşturduğu ana cadde pazarında 2022 yılında perakendecilere yönelik yüksek talebe dikkat çekti.
Salgın döneminde yükselişe geçen e-ticaret ile fiziki perakendenin artık eski hareketliliğini yakalayamayacağı yönünde bir ön yargının oluştuğunu hatırlatan Gönden, şunları kaydetti:
“2022 yılında ana caddelerde konumlanan mağazalara perakendeciler ve kullanıcılar açısından yoğun bir talep vardı. Yabancı ziyaretçi sayısının neredeyse pandemi öncesi dönemi yakalaması da artan talebin bir diğer nedeni. yılın ikinci yarısında maske yasaklarının kaldırılması, pandeminin günlük yaşam üzerindeki etkisini kaybetmesi ve artan turist sayısı, sokaklarda artan yaya trafiği ile kendini gösterdi.
Öte yandan tüm dünyada artan yaya trafiği, harcamalar ve kira seviyeleri incelendiğinde perakende ve mağazacılık bölümünün çok hızlı bir şekilde toparlandığını görüyoruz. Müşteri deneyimine değer veren yeni mağaza tasarımları ve konseptleri ile online satış kanalları ile entegre mağazacılık anlayışı, pandemi sonrası toparlanma sürecinde değerli takviyeler sunuyor.”
“Bağdat Caddesi’ndeki yoğun talebe rağmen hem adet hem de metrekare olarak kiralama işlemlerinin düşük olduğunu gözlemliyoruz”
Enflasyon ve dalgalı kur nedeniyle artan maliyetler perakende sektörünü etkilese de ana caddelerde ciddi doluluk oranlarına ulaşıldığına da dikkat çeken Göden, şu değerlendirmelerde bulundu:
“Geçtiğimiz yıl pandemi döneminden yararlanarak büyüme veya taşınma stratejilerini tamamlayan markalar sonucunda caddeler yüksek doluluk oranlarına ulaştı. Bu nedenle kiralama işlemlerinin hem adet hem de metrekare bazında düşük kaydedildiğini gözlemliyoruz. özellikle Bağdat Caddesi’nde yoğun talep var.
Çevresel düzenlemelerin ön planda olduğu Nişantaşı Bölgesi, parametrelerin sabit kaldığı bir yıl geçirirken, ibrenin pozitife doğru ilerlediği görülüyor. İstiklal Caddesi’nde ise enflasyon ve kur baskısı nedeniyle yükselen kiraların kiracıları terk etmesine neden olması sokağın tarihini de etkilemiş, yerlerine yeni mağazaların açılması ve marka yapısının baştan sona değişmesi. cadde dikkat çekiyor.