Tesla, endişelerin ortasında Avrupalı filo müşterilerine indirim sunuyor
Tesla Inc. (NASDAQ:TSLA), stoktaki araç alımlarında resmi olmayan indirimler sunarak ve servis ve onarım sorunlarını ele alarak Avrupalı leasing şirketleriyle bir hasar kontrol çabasına giriyor. Bu hamle, şirketin kiralanan filoların yeniden satış değerini önemli ölçüde azaltan ve kurumsal müşterilerle ilişkileri geren bir dizi perakende fiyat indiriminin ardından geldi.
Elektrikli araçlara olan talebin azaldığı ve BYD (SZ:002594) gibi Çinli elektrikli araç üreticilerinin rekabetinin arttığı bir ortamda satışları canlandırmayı amaçlayan fiyat indirimleri, istemeden de olsa Tesla’nın Avrupalı kilit müşterilerinin karlılığını etkiledi. Filo alımları Avrupa’daki tüm otomobil satışlarının neredeyse yarısını oluşturuyor ve bu da onları otomobil üreticileri için çok önemli bir pazar segmenti haline getiriyor.
Kira oranlarını beklenen yeniden satış değerlerine göre hesaplayan leasing şirketleri, Tesla’nın ani fiyat düşüşlerinden mali olarak etkilendi.
Tesla’nın İngiltere ve 15 AB ülkesindeki ilk çeyrek filo satışlarında %2,3’lük bir düşüş görülürken, genel pazar %3,5 oranında büyüdü. Filo satışlarındaki düşüşe rağmen, Tesla’nın bu pazarlardaki leasing şirketleri ve kiralık araç firmalarından aldığı iş payı %49’a yükseldi.
Düşen yeniden satış değerleri ve servis sorunlarına yanıt olarak Tesla, kiralama şirketlerine Model 3 ve Model Y’de 2023 ortasından bu yana 2.000 €’ya (2.134 $) varan çeyrek sonu indirimleri sunuyor ve bu indirimler geçen yılın sonlarından itibaren sürekli olarak mevcut hale geldi. Avrupa’nın en büyük oto kiralama şirketi olan Ayvens’in CEO’su Tim Albertsen, Tesla’nın sorunun farkına vardığını ve çözüm önerileri sunduğunu kabul etti, ancak ayrıntı vermedi.
Tesla’nın fiyatlandırma stratejisinin etkisi, Hertz’in ABD pazarındaki Tesla’ları satması ve Sixt’in Tesla araç alımlarını durdurması ile kiralık araç şirketleri tarafından da hissedildi. Sixt, Tesla ve diğer markaların elektrikli araçlarının daha düşük kalıntı değerleri nedeniyle 2023 kazançlarında 40 milyon € (42,7 milyon $) azalma olduğunu bildirdi.
Tesla’nın yaşadığı zorluklar mali kayıplarla sınırlı değil. Şirket, Avrupalı leasing şirketleri ve müşterileri için bir çekişme noktası olan yavaş ve maliyetli hizmet nedeniyle de eleştirilere maruz kaldı. Birleşik Krallık enerji firması National Grid’in (LON:NG) filo yöneticisi Lorna McAtear, Tesla’nın onarım maliyetlerinin sektör ortalamasının üç katı olduğunu bildirdi ve sipariş sistemi ve araç kusurlarıyla ilgili sorunları aktardı.
Yine de Tesla ile olumlu bir ilişki sürdüren leasing şirketleri var. Örneğin Octopus Electric Vehicles, önemli sorunlar yaşamadı ve Tesla’nın yeniden satış değerlerini pandemi sırasında yapay olarak yüksek seviyelerden bir düzeltme olarak görüyor.
Tesla’nın filo müşterileriyle ilişkilerini iyileştirme çabaları arasında söz verilen hizmet iyileştirmeleri, sipariş sisteminin elden geçirilmesi ve endişeleri gidermek için devam eden görüşmeler yer alıyor. Şirketin, şu anda Tesla’nın başlıca Çinli rakibi BYD’den teslimat alan National Grid gibi müşterilerle yakın zamanda kurduğu ilişki, daha duyarlı müşteri hizmetlerine doğru bir geçişin sinyallerini veriyor.
Nisan ortasındaki bir toplantıda Tesla temsilcileri, hizmet iyileştirmeleri ve sistem düzeltmeleri konusunda taahhütte bulunarak, bekleyen sorunların çözümü için bir “yol haritası” sundu. Bu durum bazı filo yöneticilerine, Tesla’nın tepkisizliği nedeniyle yıllardır yaşadıkları hayal kırıklığının ardından müşteri hizmetlerinin iyileştirilmesi konusunda umut verdi.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.